nuffnang ads

Tuesday, April 5, 2011

tanda bersyukur....

Ada satu soalan ter tuju kat aku tadi..
Bila dok dengag mcm mcm dugaan orang lain dok face, rasa cam ya la kalu kita rasa kita pnya dugaan hebat, kita mungkin lupa ada yg lagi hebat dari kita dugaan dia~ apa yg perlu adalah kita renung dan bersyukur atas nikmat yg Dia bagi kat kita ni
Hrmmm Apa yg boleh kita buat nak tunjuk kita tu bersyukur? Apa tanda yg kita bersyukur?
Jwpn aku simple.. syukur n redha tu dia seiring, nak cari syukur atas kata ya la.. tp nak zahirkan tanda syukur di mata manusia ni camna ?
Kalu kita marah.. tentunya kita zahir kan marah tu., melenting ,muka merah padam suma.. kalu sayang boleh la kita zahirkan belai  membelai.. nyatanya dari sudut pandangan mata kasar ni, memang pahamlah unkapan sayang tu..
Tp syukur n redha tu boleh ka kita zahirkan pada pandangan mata kasar? Hrmm rasanya biar lah rahsia kita dengan sang pencipta kan?
Redha tu pun sama, atas kata redha la dibibir ni.. dari sudut penerimaan tu.. ish,,.ada jugak ayag mata nak bercucuran tatkala hampir tewas ngan dugaan tu kan..
Tanda syukur dari sudut rezeki yg melimpah ruah tentunya kita leh belanjakan ke jalan Nya.. tu suma dari sudut pandangan leh la nampak..
Tp bg aku rahsia amalan kita hakikatnya Allah saja yg tau..biar la Allah saja yg nilai di mana letak amalan kita nawaitu kita, either kita sujud sebagai tanda syukur, atau apa pun sebab nya..
Yg pasti kita tetap hamba, yg sujud pada Tuan nya mengharap rahmat belas ehsan dari Tuan nya dan bukan pula mengharap ganjaran semata, kita bukan pekerja yg dibayar upah yg tetap.. kita adalah hamba,, yg perlu menurut perintah Tuannya.. dan tak dapat pulak kita tetapkn harga nilai dari amalan kita kan.. so biag la Tuan kita ja yg bg ganjaran sebab hanya Dia ja yg dapat mengenali keikhlasan kita hrmmm ~kan??

Dalam hati tu syukur kita tak dapat kita gambar kan, tak kan dapat ada sesapa yg boleh nilaikan sebanyak mana kita bersyukur..
Aku pun apa yg tak face sebelum kahwin.. mcm mcm bentuk ujian mai, kena jugak face..sedih pilu, geram risau tu suma ada.. life go on jugak.. sampai masa ni , masih ada jugak dugaan tu tak kan habeh selagi bernafas.. dok main redah ja.. tanpa keluhan, kerana yakin n redha aku dan syukur tertanam dalam hati insyaAllah ,,,  sedih pilu aku masa dulu dah berbayar dengan apa yg ada hari ni.. hihi.. so munkin apa yg aku dok redah la ni .. masa ni.. untuk masa depan la pulak.. takkan putuih la kan.. hihi mudah mudahan...
Apa lagi.. biag la org nak kata apa pun.. redha kita , syukur kita tak kan ada sapa dapat nilai melainkan Allah.. .. nak main jawapan specific aku tak pandai la.. agama ni atas yakin kita pada Allah, tak reti la cam na nak huraikan secara ilmiah..
Redha di bibir, syukur di hati.. biar lah rahsia ku hendaknya. … amin… J



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik klik

There was an error in this gadget