nuffnang ads

Thursday, October 21, 2010

PERIHAL IBU MERTUA


 Ada ibu mertua yg betui betui sayang kan menantunya.. tapi menantu pulak yang tak pandai amik hati mertua. Selalunya lelaki tak berapa kesah tentang perihal mertua @ ibu kepada isterinya.. tapi si isteri la selalunya risau takut nak dapat mak mertua yang macam mana…hmm naseb kita kalu pandai bodek,mertua sayang la.. kalu kita buat tak endah.. tentu la ada hal nanti kan..

Dia kan konsepnya kan simple..kalu kita nak disayangi kita jugak perlu
menyayangi..

Dari pengalaman aku yg kawin tak la lama sangat.. mak mertuaku memang best in de world.. sporting n understanding. Tang masak menantu dia ni tak sedap pun dia kata sedap. Lama lama mmg sedap pun aku masak, siap mentua ni mention lagi.. hehe anak dia kata dia masak tak sedap dah lani.. tp tak pulak dia kecik hati.. mungkin dia rasa seronok ada org jaga anak dia elok elok kan hehe *** bintang for me..…

Cam ada beberapa kes ni.. mentua tu dari awai tak setuju anak dia kawin ngan si polan si polan ni.. tp anak dia bekenan nak jugak nikah la jadi apa
peranan kita as menantu nak amik hati si mentua. Boleh si menantu ni tak nak beralah? Tak nak pulak sembang ngan mentua ni sbb dah tau si mentua ni tak suka kan dia. Jadi lama mana sesuatu pekawinan tu boleh betahan tanpa restu org tua.. dan kita pula sebagai anak perlu la beralah.. dia nak terima tak terima tu.. terpulang . Janji kita dah buat apa yg perlu dan wajib sebagai anak… kan..?

Dia tak terima tu kita pulangkan balik pada Allah untuk menilai nya. Dalam hal mcm ni peranan suami tu penting la. Si suami perlukan kebijaksanaan untuk mendamaikan 2 2 pihak tu, sebab kalu termakan hasutan dari salah satu tu..mesti perhubungan tu tak bahagia akhirnya kan…

Aku nak coment la sikit pada menantu menantu yg tak berapa ok ngan mentua hehe… kita ni mcm mana hebat atau betui pun diri kita.. kita tetap kena hormat mentua tu macam ibu kita jugak sbb doanya sama mcam doa ibu kita..jadi betolak ansur n bertimbang rasa la.. tp jgn la pulak menurut suma sampai menyusahkan kita.. ada cara yg terbaik tp kena la doa mudahan dapat petunjuk mcm mana caranya hehe

Sbb kdg2 kesian tgk si suami kena ambush kiri n kanan…

Buat si mertua metua… apa yg anak pilih tu dia rasakan tu kebahagiaan buat diri dia.. terimalah seadanya.. sbb semua ibu mahukan kebahagiaan untuk anaknya.. kalu ada yg tak kena pada menantu tu tegur la.. nasihat la untuk membentuk ke arah kebaikan.. lambat laun nanti faham juga menantu tu.. …doa yang baik.. pulangan nya pasti baik insyaAllah...AAamin..











CICIWI MENULIS………








No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik klik

There was an error in this gadget