Bila Hati Berbisik



Kadang kadang terfikir, tak semua apa yang kita impikan tu menjadi kenyataan, tak semua pula yang kita miliki ni adalah dari permintaan kita.. yang nyatanya semuanya pemberian Allah pada kita, kadang kadang ter keluh juga dengan dugaan yang tak putus mengunjung tiba, yg buat air mata menitis mengenangkan nya, tidak pula ku renung kala aku gembira, tapi hanya merenung benda yg duka ,.. runsing dan resah yg tiada berkesudahan…
Ya Allah, kepadamu ku sembah, kepada Mu ku pohon pertolongan. Ya hanya Allah yang lebih mengetahui apa yg sedang ku runsingkan ini, tiap kali kala ku resah, ter cari cari juga mungkin perlu ku rempuh dugaan ini kerana salah silap ku yg terdahulu. Kalau ku mengerti sifat Allah yang lebih Mengetahui, redha ku bukan hanya di bibir, tapi dijiwa yg mesapi iman dalam hati ni.. namun naluri ku bersifat manusia biasa.. sujud ku juga mengharap berakhirnya resah ni..
Allah mengenali sifat ku sedalam dalam nya, doa masih aku panjatkan, mengharap berakhirnya resah ini. Allah mengenali jiwa ku .. sujud ku pada kala aku sangat mendambakan pertolongannya, dan bila dugaan datang berkunjung, terasa rapatnya pertalian ini, rasa di sini tempat aku bergantung, tempat aku mengalirkan air mata, merintih merayu pada yg Maha Esa, sesungguhnya Allah seringkali menguji keutuhan iman di jiwa ini, senyum ku di bibir, di hati resah tiada kata dapat ku gambarkan.. Qalam Allah juga menjadi penawar..kalau aku mengerti hakikat kehidupan ni, perjalanan kita mencari ‘Nur’ Nya, mencari rahmat Nya menuju ke alam yang lebih kekal, tentunya resah ni dapat ku tempuhi dengan redha…sebenar benar redha....
Allah meletakkan hati ni resah, di duga, di uji dengan pelbagai persoalan, supaya tunduk ku patuhku sujud ku rayuan ku ini  untuk ku tadah kan tangan padaNya, supaya aku sentiasa sedar, aku Cuma hamba Allah yg sama seperti yang lain, tidak lepas dari ujian dan dugaan.. Ya aku berdoa, aku mengharap, dan terus mengharap, namun belum juga ku temui kabulnya doa ku..sesungguhnya mencari erti redha… mudah nya hanya dibibir, masih jua ku mencari…
Di sebalik rintihan hati ni ya Allah, tetap aku bersyukur dengan nikmat yang Engkau berikan ini, terlalu bersyukur… ya Allah, ampunkan la jiwa ini yg kdg kdg terlalai terleka mengejar keindahan semata mata.. yang tewas dengan hasutan hati dan perasaan ni…berkehendakkan sempurna sesempurnanya sesuatu.. sesungguhnya ya Allah, sujud ku juga tanda syukur ku.. ‘Segala Puji bagi Allah Tuhan sekelian alam’.. Ya Allah, biar la dapat ku redha kan ujian ni, biar lah dapat ku rasa kan pertalian hamba dengan Tuannya..ya Allah, biar la dugaan ni ku tempuh dengan rahmatMu, biar lah jiwa ni sentiasa mendambakan pertolonganMu, biarlah diri ni berkata kata padaMu Ya Allah.. sesungguhnya sifat mu Maha Penyayang.. terasa kasihMu di sebalik keresahan ini Ya Allah…
Sesungguhnya tidak Allah turunkan sesuatu melainkan mempunyai manfaat tersendiri, tidak terjadi nya sesuatu melainkan tanda kasih sayang Allah buat hambanya… redha la hendaknya… aaaamin…

Catatan ku di kala hati ini berbisik……

Comments

Popular posts from this blog

Cici al sekerat jalan..

acute stroke_part 3

MY LALING...