nuffnang ads

Thursday, November 4, 2010

Amalan pemakanan seimbang...

Cewah..tajuk cam prof lak..

Hari hari nak mai keja, it takes abt 45mins on de road, so sempat la mengelamun, pikiag mcm mcm benda.. kalu nek moto aku ada 35 mins.. kalu aku nek keta.. takes abt 45 mins , dalam keta pun dah tak bukak radio apa menda.. sorang sorang pikiran melayang..

Kadang kadang tu time cam tak cukup ja , lepas hantag anak kat mak, aku t rushing gak nak mai keja ni.. sempat ka bersarapan??? Then it comes out this topic la .. how important to have brfast, lunch n dinner on every single day without mis~~ it depends on individual perception on this la kan, setengah rasa badan depa leh tahan without dinner, some can skip breakfast n some trying hard to diet n skip their lunch.. well,, here it goes..mai kita tgk amalan pemakanan seimbang yg nak menentukan masa depan kesihatan tulang n jantung kita ..nak mai umug 40 ni.. kena concern lebeh sikit la hihi.. Kat bawah ni ada disenaraipendekkan amalan pemakanan yg kita boleh ikut.. insyaAllah..
It refers to myself as well .. makan ikut sedap mulut ja hihi.. tu la kulit tak cantik haha..

Panduan untuk menikmati lebih buah n sayur
Makan sekurang kurang nya ½  cawan sayur pada setiap waktu makan
Makan sekurang2 nya satu jenis buah pada setiap waktu makan
Pelbagaikan jenih buah n sayur (leh pilih nasi kerabu, nasi ulam, puding buah, rojak buah. Atau pun acar) 
Makan ulam n salad bersama hidangan..

Panduan untuk menikmati bijirin penuh, kekacang n biji-bijian
Makan sarapan berasaskan bijiran penuh seperti oat, jagung n capati
Pilih roti, roti pita, bijirin sarapan pagi n biskut yg berasaskan bijirin penuh
Kdg2 kita leh cuba gantikan campuran nasi putih ngan beras perang
Makan makanan berasaskan legum spt tauhu, tempe n kacang panggang beberapa kali seminggu
Makan kekacang, biji bijian beberapa kali seminggu

Panduan untuk mengurangkan makanan bergoreng n berlemak
Pilih nasi putih berbanding nasi beriani , nasi minyak atau nasi lemak
Pilih makanan yang dipanggang , dibakar , dikukus atau direbus berbanding makanan bergoreng.
Kurangkan mengambil kuah yang berlemak, asingkan minyak dari kuah
Had kan pengambilan organ dalaman haiwan spt hati, limpa, paru otak n perut
Makan daging tanpa lemak dan ayam tanpa kulit
Utamakan makanan tanpa santan.
Kurangkan sapuan marjerin pada roti biskut atau jagung

Panduan menikmati pelbagai jenis makanan
Makan berpandukan pyramid makanan Malaysia
Pelbagaikan jenis makanan drpd setiap aras pyramid makanan
Digalakkan memilih menu yg berlainan setiap hari
Cuba makanan yg kita tak pernah makan….

breakfast , lunch n diner suma pun penting, try not to skip..ya.. especially
Sarapan, ia la yang akan membekalkan tenaga untuk beberapa jam.. simple simple as roti , sandwich pun tak pa tp kena sarapan gak.. so cam na rush aku pagi pagi pun.. sure t pela’ap gak bfast tu.hihi.. nasi lomak pun cek suka..hehe.. tak makan t gasric lak ..

For lunch, di sarankan makan makanan yang mengandungi karbohidrat spt nasi,roti wholemeal pasta mi atau laksa.. tp kena gak diiringkan ngan ulam ,sayuran atau salad.

For dinner.. some of us might think need to skip dinner untuk control berat badan.. hrmm di sarankan kalu kita tak mau dinner kita kena gak makan at least sekeping 2 biskut kering dan minum jus buah. Sebelum tidug leh minum secawan susu suam supaya badan jadi selesa n dapat tidug lena…

Minum air sekurang kurang nya 8 gelas sehari. Amalkan minum jus buah sebab jus buah dapat melawan kesan terhadap asap rokok yang menghakis nutrisi kita,,  guys!!! please don’t smoke.. eee.. geram bila kena asap rokok 

Ok la. As for now.. I think it is long enough for today,, t boring lak aku melalut nieh hihi
Just some info to share ja . apa yg aku termis dulu dulu masa aku budak budak.. leh la aku implement kat anak aku.., pastikan depa dapat nutrisi yang cukup untuk membesar fizikal dan mental.. tak la mcm aku dari dulu sampai lani main hentam ja..

jadi.. amalkan pemakanan yg seimbang ya.. kat bawah ni aku sertakan pyramid makanan untuk jadi reference kita… jom tngok..



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

klik klik

There was an error in this gadget